Samen op naar tweehonderdduizend vrijwilligers in 2018

Campagne ‘Hand in hand voor het leven’ met Hartstichting, Feyenoord en Opel

Nederland moet in 2018 tweehonderdduizend vrijwillige burgerhulpverleners tellen. Dat is de strategische doelstelling van de Hartstichting, waaraan HartveiligWonen ook een belangrijke bijdrage levert. Om deze doelstelling te bereiken heeft de Hartstichting de handen ineengeslagen met Feyenoord en Opel in nationale wervingscampagne Hand in Hand voor het Leven.

Hartstichting

Samen gaan wij een groot probleem aanpakken. Dit is de start van een hele mooie samenwerking”, zei manager Fondsenwerving van de Hartstichting David Verschoor bij de officiële aftrap van Hand in Hand voor het Leven. “Wij zijn dan ook ontzettend blij met de inzet van Feyenoord en Opel om samen dit doel te bereiken.

Overlevingskans

Elke week krijgen zo’n 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten kan de overlevingskans verdubbelen. Om in héél Nederland binnen zes minuten tot reanimatie over te kunnen gaan – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn in totaal tweehonderdduizend vrijwilligers nodig. Doelstelling van de Hartstichting is om binnen drie jaar over dit aantal burgerhulpverleners te beschikken. Er zijn op dit moment ruim 75 duizend burgerhulpverleners geregistreerd in Nederland. Zij kunnen reanimeren en zijn direct oproepbaar in het geval dat iemand in de omgeving een hartstilstand krijgt.

Burgerhulpverleners

Ruim vijf miljoen Nederlanders volgden al een reanimatietraining. Hiervan meldden zich nog slechts 75 duizend aan als burgerhulpverleners om kunnen worden opgeroepen bij een reanimatie. Opel en Feyenoord helpen de Hartstichting door alle Nederlanders die kunnen reanimeren op te roepen om zich aan te melden als burgerhulpverlener. In het stadion doet Feyenoord een oproep richting de supporters die al kunnen reanimeren om zich aan te melden als burgerhulpverlener.

Hartstichting

Zo’n drie miljoen Nederlandse voetbalfans dragen Feyenoord een warm hart toe. En er zijn achthonderdduizend Opelrijders in Nederland. “Wij kunnen de katalyserende werking van beide organisaties uitstekend gebruiken”, zegt directeur Floris Italianer van de Hartstichting. “Dankzij de enorme achterban en de communicatiekracht van zowel Feyenoord als Opel, denken we dat het haalbaar is om binnen afzienbare termijn de 200.000 vrijwilligers  te registreren. Als we dat bereiken, winnen we zo ontzettend veel. Om het belang aan te geven: dan zijn we in staat om jaarlijks vele honderden levens te redden. Van Feyenoord-supporters, Opel-rijders, buren, dorpsgenoten en wijkbewoners. Dát beoogt de samenwerking. Vandaar ‘Hand in hand, voor het leven’.

Opel

Bij aanvang van het hoofdsponsorschap van Feyenoord in 2013 maakte Opel al duidelijk dat het meer wilde zijn dan alleen de naam op het shirt. Met Hand in Hand voor het Leven voegt de sponsor nu de daad bij het woord. “Wij willen ons sponsorschap verdieping geven”, vertelde algemeen directeur Johan Claassen van Opel Nederland tijdens de presentatie. “Feyenoord zit in het hart van het legioen, Opel in het hart van de Opelrijder. Wij zochten naar een gezamenlijke missie en die hebben we gevonden bij de Hartstichting.

Feyenoord

Ook Feyenoord stelt deze samenwerking voor en met de Hartstichting centraal in haar MVO-beleid. “De hartstocht bij het Feyenoord-legioen, de beleving waarmee onze hoofdsponsor auto’s ontwikkelt: dat gaat over passie, het doet je hart sneller kloppen. Maar wat als je hart er plotseling mee ophoudt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord samen bewerkstelligen, voor en met de Hartstichting”, zegt Eric Gudde, algemeen directeur Feyenoord. “Dit gaat veel verder dan clubliefde, het is een zaak die ons allen aangaat. Dat maakt deze overeenkomst uniek, voor de betrokken partijen en voor Nederland.

Hand in Hand voor het Leven

Feyenoord zit in je hart voor het leven. Daarom zeggen wij volmondig ‘ja’ tegen de Hartstichting”, lichtte voormalig proftennisser en tegenwoordig commercieel directeur van Feyenoord Mark Koevermans toe tijdens de presentatie. “Het leven is veel meer dan een potje voetbal. Daarom is Feyenoord maatschappelijk actief met verschillende projecten, zowel in Rotterdam als landelijk. Samen met Ajax zijn wij de enige club met fans in elk postcodegebied in Nederland. Dat is een krachtig instrument wat wij graag inzetten om de boodschap van Hand in Hand voor het Leven landelijk te communiceren.” Dat gebeurt onder meer door middel van een herkenbaar logo met twee handen in een hart op de mouw van het wedstrijdshirt van Feyenoord dit seizoen.

Reanimatiecursus

Om het belang van kennis van reanimatie te onderstrepen, volgde de Feyenoord-selectie op de dag van de bekendmaking een reanimatiecursus in De Kuip. Ook alle ongeveer tweehonderd medewerkers van Feyenoord en Stadion De Kuip krijgen een reanimatietraining aangeboden. Niemand is verplicht om zich vervolgens aan te melden als burgerhulpverlener, maar de club stimuleert dit wel van harte. Mark Koevermans geeft hierin het goede voorbeeld: “Ik ga de reanimatiecursus volgen en als ik slaag, meld ik me gelijk aan als vrijwilliger.” Ook mobiliseert Feyenoord in dit kader haar driehonderd partnerverenigingen en doet Opel hetzelfde met al haar dealerbedrijven. De reanimatietrainingen bij deze partijen worden in samenwerking met het Rotterdamse Erasmus MC verzorgd.

Voor meer informatie en aanmelding voor het landelijke oproepsysteem kunnen geïnteresseerden terecht op http://www.opel.nl/feyenoord/voorhetleven/. Nieuwe aanmelders ontvangen een uniek polsbandje met de opdruk ‘Voor het Leven’.

Terug